טיפים לתכנון מטבח מנצח

כך תשדרגו את המטבח הסטנדרטי בדירת הקבלן החדשה שלכם ותהפכו אותו למטבח מנצח, סופר מעוצב והכי חשוב - נוח לתפעול.

הדילמה העומדת בפני כל מי שרוכש דירה חדשה "מהניילונים" היא היכן להציב את הגבול בין כניסה לדירה כפי שהיא במפרט הקבלן המקורי, לבין ביצוע שינויים מסיביים והשקעה מקיפה בשינויים ושדרוגים. 

ההתלבטות הזו היא לגיטימית לגמרי ואין ספק שהגבול עובר במקום שונה עבור כל משפחה בהתאם למכלול שיקולים כגון תקציב, לחץ של לוחות זמנים, הרגלים קודמים והעדפות אישיות. 

אנחנו כאן כדי לתת טיפים שיסייעו לכם להתאים את המטבח החדש בדיוק לצרכים ולהעדפות שלכם, תוך קבלת החלטות חכמה המבוססת על ידע, רעיונות מקוריים ותוך התחשבות בסדרי עדיפויות חכמים.

קבעו סדר עדיפויות

רובנו ניגשים לתכנון כאשר אנו מחויבים לעצמנו לשמור על מסגרת תקציב כולל, אותה הגדרנו מראש. אחד המפתחות לביצוע שדרוג חכם היא תעדוף הסעיפים בתכנון מושכל כדי שלא תמצאו את עצמכם במצב בו נגמר לכם המימון באמצע התהליך, עוד לפני ששקללתם סעיפים חיוניים בתחשיב. 

לכן, העצה הראשונה שלנו: ערכו סדר עדיפויות ובדקו את מכלול ההוצאות הצפויות לפני שתקבלו החלטות סופיות בנוגע להיקף השדרוג.

נוחות תפעול

מטבח הוא אזור מורכב לתכנון מפני שנעשות בו מכלול פעולות. חשוב לתכנן אותו כך שיהיה נוח לשימוש ויתאים להרגלים שלכם. הנה מספר נקודות למחשבה שיעזרו לכם לדייק את תכנון המטבח בהתאמה אישית לצרכים שלכם:

  • מטבח זורם הוא כזה שהמרחקים והמיקומים מתחשבים בזרימת הפעולות השגרתיות שנעשות בו. למשל, מקובל שמדיח הכלים נמצא בקרבת מקום ומימין לכיור (כאשר מדובר על אנשים ימניים). 
  • האם יש דמות שפעילה יותר במטבח משאר בני הבית? במידה וכן, האם היא ימנית או שמאלית? בדקו זאת ומקמו הכיור ומדיח הכלים בהתאמה. 
  • דאגו שמשטחי העבודה העיקריים יהיו קרובים לכיריים ולכיור, כך יהיה לכם נוח יותר לעבוד. 

תחזוקה שוטפת ידידותית ונוחה

בבחירת החומרים, כמו בבחירת המכשירים החשמליים והכלים הסניטריים, חשוב מאד לשים דגש על נוחות ניקוי ותחזוקה שוטפת. 

רובנו נוטים לקבל החלטות על בסיס העיצוב: האם המשטח יפה ומתאים לארונות ולריצוף? האם הברז יפה? מה פונקציות האפייה של התנור? אנו שוכחים לבדוק את עמידות החומרים לאורך זמן ואת מגבלות הניקוי שלהם.

  • בחרו משטח כיור (שיש) איכותי, מחברה ידועה וכזה שאינו רגיש לכתמים ולחומרי ניקוי. 
  • התאימו את צורת הברז לגודל ולצורת הכיור כך שניתן יהיה להגיע בקלות עם זרם המים לכל שטח הכיור.
  • אל תתפתו להחליף את חיפוי הקרמיקה על הקירות לחיפוי בחומרי גמר אחרים שאינם נוחים לניקוי ולתחזוקה. 
  • כאשר אתם בוחרים מכשירי חשמל בדקו גם את הפונקציות הקשורות בניקוי ותחזוקה שלהם, כגון פונקצית ניקוי פירוליטי בתנור. 

ארונות עליונים

ארונות עליונים מייצרים דילמה לצד הזדמנות. מצד אחד הם מיצרים מקומות אחסון ומצד שני, לחלק ממקומות האחסון הללו קשה להגיע. כיצד מנהלים את הדבר הזה נכון? 

  • חשוב להחליט מראש לאיזה שימוש אנו מייעדים את הארונות העליונים ובמדפים העליונים ביותר או במקומות אליהם קשה להגיע, למקם כלים ומכשירים שמשתמשים בהם לעתים רחוקות בלבד. במידה ויש לכם כלי פסח נפרדים, הם יתאימו מאד לאחסון בארונות עליונים. 
  • דאגו לצורת אחסון משנית כגון קופסאות אחסון המתאימות לגודל המדפים ולחפצים המאוחסנים בהם כדי שיהיה קל להוריד ולהחזיר אותם. 

מיקסום שטחי האחסון

ארונות המטבח מיועדים להכיל כלים בגדלים שונים. כדי להקל על שמירת הסדר השוטף במטבח וכדי למקסם את שטחי האחסון, חשוב מאד להתאים את המדפים והמגירות במטבח לצרכים.  

  • קבעו מראש מהם השימושים העתידיים של כל מגירה וכל מדף. התאימו את הגדלים לחפצים המיועדים להיות מאוחסנים שם. מדף או מגירה לסירים צריכים להיות גדולים יותר ממדף המיועד לכוסות, למשל. 
  • היכן שניתן, הוסיפו עזרי ארגון. במגירה המיועדת למכסים של סירים, למשל, שימו חוצצים ייעודיים לכך (בררו עם חברת ארונות המטבח). 
  • מקמו את האחסון המיועד למכשירים החשמליים הקטנים בקרבת שקעי חשמל.

אי במטבח – כן או לא?

אם אתם מעוניינים במסגרת השדרוג להוסיף אי במטבח, שימו לב לנקודות הבאות:

  • האם נשאר מעבר מרווח מספיק לאחר מיקום האי? 
  • האם ישמש כמשטח עבודה? במידה וכן החומר ממנו עשוי המשטח העליון חייב להיות מותאם לכך, וכן גובה האי. אל תתפתו לעשות אותו בגובה של שולחן, הוא לא יהיה נוח לעבודה.
  • האם מתוכנן אזור ישיבה באי? במידה וכן, האם יהיה מאובזר בכיסאות בר גבוהים, או שחלקו ישמש כשולחן עם כסאות רגילים? (גובה המשטח צריך להיות מותאם). 
טיפים לתכנון המטבח

בחירת הכיור

חומר – ניתן להשיג כיורי מטבח מחומרים שונים. הנפוצים שבהם הם חומר אקרילי ונירוסטה. היתרונות של נירוסטה הם המראה התעשייתי שלו ועמידות לחומרי ניקוי. החסרונות הם שהוא נוטה להישרט ואינו מתאים למי שאינו אוהב את המראה הזה.  יתרונות החומר האקרילי הם העמידות הגבוהה שלו לשריטות ולחומרי ניקוי. החיסרון הוא המראה העיצובי ה"פשוט" שלו. קיימים כיורי מטבח מחומרים נוספים כגון כאלה שעשויים מקוריאן או מחומר זהה למשטח, אך עלותם גבוהה בהרבה. 

התקנה – ההמלצה הגורפת בכל מה שנוגע לכיורי מטבח היא התקנה שטוחה. היא מונעת היווצרות לכלוך בחיבור שבין הכיור למשטח ומקלה משמעותית על הניקוי השוטף.  

גודל – הגודל הסטנדרטי של כיורי מטבח הוא 60 ס"מ X 40 ס"מ. במידה ואתם נוהגים לבשל בסירים גדולים במיוחד ואתם זקוקים לשטח גדול יותר לשטיפתם, ניתן להמיר לכיור גדול יותר, למשל לגודל 70 ס"מ אך יש לדאוג לכך מראש שכן זה ישפיע על חלוקת הארונות שמתחת לכיור. 

חלוקה – באם אתם שומרי כשרות ומעוניינים להתקין כיור מחולק, יש לקחת זאת בחשבון מראש. כמו כן, עליכם לשקול האם אתם מעוניינים בכיור גדול יותר עקב החלוקה, או לא.

טוחן אשפה – ניתן לשדרג את ביצועי המטבח ולהקטין משמעותית את כמות האשפה שתצטרכו לטפל בה, על ידי התקנה טוחן אשפה. במידה ואתם מעוניינים בכך, יש לדאוג מראש להכנות בהתאם. 

שדרגו חכם

אתם יכולים לעשות שינויים רבים, קטנים וגדולים, במטרה לשדרג את המטבח שלכם. המפתח להצלחה הוא לפעול בתהליך מובנה וחכם. אל תשדרגו אוטומטית מבלי לבדוק, המפרטים המוצעים על ידי הקבלן עשויים בהחלט להתאים לכם. במידה והחלטתם לשדרג, שימו לב שכדאי לתעדף את  השינויים הכרוכים בהכנות מראש, אלה שכבר לא תשנו בשנים הקרובות. 

*המידע בכתבה הינו כללי בלבד ואינו מהווה התחייבות ו/או ייעוץ כלשהו של חברת קטה יזמות או תחליף לייעוץ אחר. רק הסכם חתום כדין יחייב את החברה. ט.ל.ח.

למידע נוסף או תיאום פגישה

השאירו לנו פרטים: